122. דין אחד ל"וְאֵלֶּה" ול"אֵלֶּה" אך לא ל"וַתִּירֶאןָ" ול"יָרְאוּ"

תגיות: , ,


קישור ישיר לקובץ

בתחילת כל חומש כדאי "להתחיל מבראשית" ולהיזכר בָראשית ובבסיס של לימוד התורה וקריאתה, באות אל"ף שרבים אינם מבטאים אותה כהלכה.

בדיבור היומיומי כמעט ואין אנו מבטאים את העיצור א' בתור "עיצור סדקי סותם", כמוגדר בפי הבלשנים.

קל לבטא כהלכה את האל"ף העיצורית בראש משפט, כגון "אֵלֶּה תּוֹלְדֹת נֹחַ".. (בראשית ו':ט')

אבל בקריאת מקרא יש להשתדל כפי יכולתנו לבטא כל אל"ף שיש לה ניקוד בתור "עיצור סדקי סותם", גם כשאת האל"ף מקדים הגה אחר, כמו בראש חומש שמות: וְאֵ֗לֶּה שְׁמוֹת֙ בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֔ל הַבָּאִ֖ים מִצְרָ֑יְמָה אֵ֣ת יַעֲקֹ֔ב אִ֥ישׁ וּבֵית֖וֹ בָּֽאוּ׃

יש לקטוע את זרימת האוויר של התנועה שלפני האל"ף, ולהצמיד את שפתות הקול זו לזו עד ליצירת סתימה וחסימה מלאה של זרם האוויר.

(ב) רְאוּבֵן … וְאָשֵׁר. (ה) וַיְהִי כׇּל נֶפֶשׁ יֹצְאֵי יֶרֶךְ יַעֲקֹב

מצד שני יש להניח א' נחה ולא לבטאה בשום אופן:

וַתִּירֶאןָ הַמְיַלְּדֹת אֶת הָאֱלֹהִים וְלֹא עָשׂוּ כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר אֲלֵיהֶן מֶלֶךְ מִצְרָיִם וַתְּחַיֶּיןָ אֶת הַיְלָדִים. (שמות א׳:י״ז)

אבן עזרא פירוש שני: ותיראן – העלימו האל"ף בעבור שלא תתערב עם גזרת ראה.

(כא) וַיְהִי כִּי יָרְאוּ הַמְיַלְּדֹת אֶת הָאֱלֹהִים וַיַּעַשׂ לָהֶם בָּתִּים.

יְראוּ אֶת ה' קְדֹשָׁיו כִּי אֵין מַחְסוֹר לִירֵאָיו. (תהלים ל״ד:י)

 

יברך ה' ויצליח את כל יראי ה', ואת כל הנשים הצדקניות, המיילדות והיולדות, שבזכותן נגאלים ישראל!

Separator

על המיזם הקולי "נפש יהודית"

בי"ז באב ה'תשפ"א, למחרת הלוויתה של חמותי, יהודית בת מנחם מנדל, לאחר תפילת שחרית, אמרתי בבית האבל דבר תורה לשוני קצר לאחר תפילת שחרית.
מכאן צמח הרעיון להמשיך בסדרה זו, ולשם כך הקמתי קבוצת ווצאפ שקטה שבה נשלחת מדי פעם הקלטה של הגיג קצר על לשון הקודש.

תגובות, רעיונות נוספים וכל משוב – ניתן לשלוח מדף יצירת קשר.

לארכיון ההקלטות שנשלחו עד כה: לחצו כאן

להצטרפות לקבוצת ה-WhatsApp שלי: לחץ כאן

Separator

כתיבת תגובה

Separator